Slik lager du en bedriftsside på LinkedIn

Posted by Stein Arne Gausen on Jun 25, 2018 9:38:39 AM

Slik lager du en bedriftsside på LinkedIn

Hvorfor firmaside på LinkedIn

Det er mange grunner til at det er smart å ha en egen firmaside på LinkedIn. For det første er det i mange tilfeller slik at LinkedIn allerede har laget en side for din virksomhet fordi noen har oppgitt at de jobber der. Det kan til og med være slik at flere har trykket «følg»-knappen fordi de ønsker å få informasjon fra dere.  Mest sannsynlig har de havnet der fordi de har vært inne og sett på en av dine ansattes profiler og ønsket å vite mer om hvordan dette selskapet er og hva dere gjør.

Har du en bedriftsside som du administrerer kan du selv kontrollere hvilken informasjon som blir delt, at følgere gis oppdaterte nyheter og at de ansatte kan dele innhold fra bedriftssiden i sitt nettverk. En viktig del av sistnevnte er å vise frem kompetansen dere innehar. Det kan også bidra til å bygge stolthet hos de ansatte.

På en bedriftsside på LinkedIn kan du:

  • Vise frem alle ansatte, antall, kompetanse og bakgrunn
  • Legge ut ledige stillinger enten gjennom jobb-annonser eller på en dedikert karriereside hvor dere kan vise frem bedriftskulturen og hvilke muligheter dere har
  • Lage egne presentasjonssider for å trekke frem merkevarer, forretningsenheter eller andre initiativ
  • Samle kundehistorier og anbefalinger fra kunder som bevis på din kompetanse eller kvalitet
  • Promotere innhold eller ledige stillinger.

 

Slik bygger du en LinkedIn side steg for steg

For å komme i gang logger du deg inn på LinkedIn. Til høyre i toppmenyen velg «Arbeid»/«Work». Da dukker det opp en meny hvor du nederst finner valget “Opprett en bedriftsside”/«Create a Company Page».

Når du har trykket deg inn setter du først navnet på siden din, samt ønsket URL-adresse.  Etter at du har fylt inn informasjonen klikker du ”Opprett side”/«Create page» og begynner å legge til ditt selskaps informasjon, logo og coverbilde.

Om det allerede finnes en firmaside for din bedrift som du ikke har kontroll over, kontakt administrator for å få tilgang til siden. Dersom siden tilhører en ”død” profil, kan man kontakte LinkedIn kundeservice for å få kontroll på siden. LinkedIn vil kunne hjelpe deg å løse dette.

 

Slik fyller du siden med relevant informasjon

Informasjonen på siden består av alt fra navn til antall ansatte. Noen vil kanskje finne denne informasjonen ferdig utfylt, men all informasjon kan endres.

Følgende standardfelter må fylles inn:

Selskapsnavn: Dette må være lett å finne og i samsvar med virksomhetens navn. Dette er det som vil være synlig i alle dine ansattes LinkedIn-profiler

Beskrivelse: Her har man 2000 tegn på å beskrive selskapet. Beskriv også gjerne hva man kan forvente ved å følge siden (NB: Etter hvert som du produserer nyheter på siden vil denne beskrivelsen ramle lengre og lengre ned og dermed være vanskeligere å få øye på, men all teksten du skriver her er viktig for å bli funnet på LinkedIn)

Språk: De fleste norske LinkedIn-brukere i Norge har satt språkinnstillingen på sin profil på engelsk. Er ditt hovedmarked Norge, bør språkinnstillingen være på engelsk, men skriv allikevel all informasjon på norsk

Selskapstype: Velg riktig kategori

Bedriftsstørrelse: Velg riktig antall ansatte

URL-adresse til nettsted: Sett inn url til firmaets webside

Stillinger: Her kan du fremheve relevante ledige stillinger som du har publisert

Vår hverdag: Hvis du har en karriereside kan du bruke dette område til å fremheve muligheter og bedriftskultur

Grunnlagt år: Det året virksomheten ble stiftet

Beliggenheter: Her er det mulig å legge inn opptil fem adresser hvor virksomheten holder til

Stillinger: Dette er kun tilgjengelig for de virksomhetene som har karrieresider. Dette gir deg muligheten til å fremheve ledige stillinger i din bedrift

Omslagsbilde: Dette er din ”toppbanner”. Den kommer øverst på siden din og er synlig for alle. Bruk dette bildet til å få frem et budskap og la bildet gjenspeile selskapet (1536×768 piksler)

Logo: Dette er logoen som vises i nyhetsfeeden til de som følger selskapet og som et «profilbilde» på siden (300×300 piksler)

Spesialiteter: Her har man muligheten til å legge til nøkkelord som beskriver hva virksomheten kan tilby sine kunder, hva fokus er og hvilke spesialområder dere opererer i

Fremhevede grupper: Har firmaet laget noen egne grupper? Vis dem frem ved å legge dem til her (kun administratorer av grupper kan legge til dette)

 

Nøkkelord og søkemotoroptimalisering

For at din virksomhet lettere skal bli funnet innen de områdene dere opererer, er det viktig å tenke på hvilke nøkkelord dere ønsker å bli funnet på. Dette er viktig i punktet over hvor du skal legge inn spesialiteter, men også viktig i teksten du skriver under beskrivelsen. Tenk hvordan potensielle kunder søker på Google, hvilke ord og uttrykk bruker de? Skriv på denne måten og ikke på den vanlige forretningsmåten man presenterer selskapet på i årsrapporten. Grunnen til at dette er viktig, er at LinkedIn har høy rangering hos Google og treff fra LinkedIn vil derfor med stor sannsynlighet komme høyt opp ved søk.

 

De ansatte som ambassadører

Det folk gjør mest av på LinkedIn er å se på andres profiler. Oppfordre alle dine ansatte til å sjekke at de er riktig koblet til bedriftssiden, og at de lenker til denne i sin egen profil. Dine ansatte er ditt viktigste utstillingsvindu for kompetansen og kredibiliteten til din virksomhet og de produktene og tjenestene dere leverer. Bruk dem derfor som ambassadører, og jobb målrettet med innhold til bedriftssiden slik at de har noe de kan dele og vise frem. Husk at dette er en viktig del av din employer branding, altså en del av hvordan andre utenfor din virksomhet oppfatter selskapet og hvordan dere er som arbeidsplass.

 

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan bruke LinkedIn til å promotere din virksomhet? Eller trenger du hjelp til å produsere innhold? Ta kontakt med oss via skjemaet under, så tar vi en uformell prat om dine behov.

I august vil du kunne laste ned vår guide til hvordan du får mest mulig ut av annonsering på LinkedIn.

 

 [gravityform id="2" title="false" description="false"]

 

Topics: employer branding, LinkedIn

Siste innlegg

Stikkord

See all